Portfolio

 

  Maria eikenhout na restauratie
De polychromie van het eikenhouten beeldje is door hitte (brandende kaarsen) ernstig beschadigd. De polychromie die op diverse plaatsen losliet is geconsolideerd. Ontbrekende delen zijn aangevuld en alle storende beschadigingen zijn geretoucheerd. Ook zijn er een aantal reproducties van het beeld gemaakt, volledig gepolychromeerd volgens het origineel.

  Beeldje pijpaarde na restauratie
Verwijderen van oude reparaties bij een beeldje van pijpaarde. In het verleden is het beeldje gevallen en vervolgens “gelijmd” met gips, wat tevens de binnenzijde van het holle beeldje vulde. Alle delen zijn losgemaakt en opnieuw vastgezet. Oneffenheden zijn gevuld en waar nodig is het beeldje geretoucheerd. Het door de tijden verkregen ouderdomspatina is behouden gebleven.

 


Het maken van reproducties komt regelmatig voor in mijn atelier om ornamentiek die (gedeeltelijk) ontbreekt aan te vullen. Veel beelden en ornamenten kunnen ook gereproduceerd worden voor artistieke of commerciële doeleinden. Het maken van de gietvorm kan op de traditionele manier gebeuren, waarbij het origineel als moedermodel dient. Ook worden er (geschaalde) modellen gebruikt die met een 3D printer zijn gemaakt. 


Buste van onbehandeld gips tijdens reiniging.

 
Winterlandschap (olieverf op eiken paneel). Verwijdering van oppervlaktevervuiling.

  
Portret (olieverf op doek). Retoucheren van craquelé. Het schilderij is tevens gereinigd en voorzien van een nieuwe vernislaag.

  
Kruiswegstatie (olieverf op doek).  De scheur in het doek is gerepareerd. Het doek is aan de voor- en achterzijde gereinigd en op een groot aantal plaatsen geretoucheerd. Als laatste is er een nieuwe vernislaag aangebracht.


Een groep van drie beelden, onderdeel van een monumentaal kerkorgel. In overleg met de ‘Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed’ zijn ze (na restauratie) voorzien van de oorspronkelijke afwerking waarvan de vergulding met bladgoud een onderdeel was.