Restaureren I Conserveren

Kunstobjecten kunnen op veel verschillende manieren aan verval onderhevig zijn. Problemen kunnen bijvoorbeeld ontstaan door grote en plotselinge verschillen in temperatuur, vocht, aantasting door houtworm en andere insecten, verkeerd onderhoud of vaak goedbedoelde maar ondeskundig uitgevoerde restauraties. Elk materiaal heeft zo zijn eigen problemen. Het is belangrijk om deze op tijd te behandelen om verdere schade te voorkomen.

  Maria eikenhout na restauratie
De polychromie van het eikenhouten beeldje is door hitte (brandende kaarsen) ernstig beschadigd. De polychromie die op diverse plaatsen losliet is geconsolideerd. Ontbrekende delen zijn aangevuld en alle storende beschadigingen zijn geretoucheerd. Ook zijn er een aantal reproducties van het beeld gemaakt, volledig gepolychromeerd volgens het origineel.

  Beeldje pijpaarde na restauratie
Verwijderen van oude reparaties bij een beeldje van pijpaarde. In het verleden is het beeldje gevallen en vervolgens “gelijmd” met gips, wat tevens de binnenzijde van het holle beeldje vulde. Alle delen zijn losgemaakt en opnieuw vastgezet. Oneffenheden zijn gevuld en waar nodig is het beeldje geretoucheerd. Het door de tijden verkregen ouderdomspatina is behouden gebleven.


Buste van onbehandeld gips tijdens reiniging.

 
Winterlandschap (olieverf op eiken paneel). Verwijdering van oppervlaktevervuiling.

  
Portret (olieverf op doek). Retoucheren van craquelé. Het schilderij is tevens gereinigd en voorzien van een nieuwe vernislaag.

  
Kruiswegstatie (olieverf op doek).  De scheur in het doek is gerepareerd. Het doek is aan de voor- en achterzijde gereinigd en op een groot aantal plaatsen geretoucheerd. Als laatste is er een nieuwe vernislaag aangebracht.